Angst tijdens de zwangerschap

Angst tijdens de zwangerschap.

De zwangerschap is voor veel paren een spannende leuke tijd. Of het nu de eerste is of de derde het blijft altijd een nieuwe verandering in de situatie thuis en soms ook op het werk.
Het maken van de kinderkamer, het kopen van rompertjes, kleding,  het zoeken van een verloskundige de voorpret het hoort er allemaal bij.
Maandelijks zie je de baby groeien de eerste echo’s worden gemaakt tegenwoordig ook al in 3D, dat was in 19e eeuw toch wel anders.

zwangerschap was een zaak van vrouwen, Als man speelde je geen rol.

Je had toen allerlei gebruiken rond de zwangerschap.
Als je veel blauw droeg kreeg je vrijwel zeker een jongen. Als je regelmatig azijn dronk kreeg je een kleiner kind en dus een makkelijke bevalling. Als je veel keek naar lelijke dingen kreeg je een lelijk kind keek je naar mooie dingen een prachtige baby. Als je een haas zag wegspringen dan moest je snel opzij kijken anders kreeg je een kind met hazenlip.
Zaken waar de meeste van ons nu niet over nadenken.

 

 

Toch is het voor een grote groep vrouwen de zwangerschap niet makkelijk. Want als angst en paniek de zwangerschap beheerst is er niet de voorpret maar overheerst de angst om te bevallen.
Wat als je geen rompertjes durft te kopen?
Wat als je niet de babykamer durft in te richten?
Wat als je omgeving in spanning zit?

De angst kan vele oorzaken hebben. Een onverwerkte late miskraam, een traumatische bevalling, verhalen van anderen.
Blijf niet met de angst lopen en zoek hulp zodat je kan genieten van de zwangerschap en dat zorgt weer voor een makkelijkere bevalling.

Die angst om te bevallen moet je niet onderschatten. Een beetje angst en een spannend gevoel is ok en de verloskundige en je partner kunnen je daarbij heel goed helpen, maar als de angst en stress groter wordt dan kan dat de bevalling een stuk moeilijker maken.
Tijdens de bevalling spelen hormonen een grote rol.

Tijdens de weeën maak je endorfine aan dat zorg er voor dat je pijn anders beleeft en dat je er een beetje onverschillig over wordt. Zelfs als de pijn groter wordt
Wanneer je ontspannen blijft, je geborgen voelt en je aandacht gericht houdt op de mooie dingen die deze lichte roes met zich meebrengt, dan blijft de endorfine zijn werk doen.

Hoe groter de ontspanning, hoe meer endorfine er geproduceerd wordt. Wanneer je tijdens de bevalling echter gespannen of angstig gaat raken, ontstaat er adrenaline. De adrenaline doet het positieve effect van de endorfine teniet (deze wordt afgebroken).
Moet ik mij tijdens het bevallingsproces bezig houden met ontspanningsoefeningen? Dat mag en bedenkt dat bevallen een natuurlijk proces is , vele vrouwen zijn je immers voorgegaan, ontspannen is ook een praatje maken, even lachen of wat jou ontspant.

Als je je teveel focust op oefeningen tijdens het bevallen om maar ontspannen te worden kan het ook wel averechts werken.
Zoals: Oei ik moet ontspannen blijven want anders krijg ik pijn of wordt mijn angst groter. blijf ontspannen blijf ontspannen en ondertussen wegpuffen.
Dat is hetzelfde als dat je zegt denk niet aan de roze olifant denk niet aan de roze olifant. Je wordt angstig.

Vertrouw op de zorg om je heen wat er ook gebeurd. Leef bij het moment.

Het is belangrijk dat je je zo voorbereid dat je helemaal niet hoeft na te denken als het moment daar is.
Ik gebruik in de praktijk daar mooie ankertechnieken voor zodat de ontspanning eigenlijk automatisch gaat en dat je weet wat je moet doen, instinctief.

 

 

 

 

Wat kan je zelf doen?
• Besef dat je lichaam gebouwd is om te bevallen.
• Verdiep je in ontspanningstechnieken
• Volg een zwangerschapscursus of bereid je voor op de bevalling
• Eet gezond
• Zorg voor een fijne sfeer in huis rondom de bevalling

Wil je meer informatie over dit onderwerp of de technieken?

Laat dan gerust een bericht achter of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
In de praktijk geef ik o.a. mentale begeleiding ter voorbereiding op de bevalling en begeleiding bij angsten en na trauma.

Laat een bericht achter